Les 1 – Sociale vaardigheden

Tijdens de les over sociale vaardigheden leer je een aantal basisprincipes van sociale en communicatieve vaardigheden. De inhoud van de les is op een praktische manier gekoppeld aan de competenties van het Kwalificatiedossier. Deze koppeling is handig voor je, omdat je hiermee inzicht krijgt in wat er precies van je wordt verwacht als (toekomstig) professional. Je houdt zelf bij aan welke competenties je hebt gewerkt en op welke manier. Aan het einde van het schooljaar lever je een portfolio in.

B1-K1:  Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling

B1-K1-W1: Inventariseert behoeften en wensen van het kind

  • creëert vertrouwen
  • is tactvol en empathisch bij het bespreken van zaken die mogelijk schaamtevol en moeilijk bespreekbaar zijn
  • inventariseert op methodische wijze de ontwikkeling, wensen en behoeften van het kind
  • past de interactievaardigheden ‘sensitieve responsiviteit’, respect voor autonomie’ en ‘praten en uitleggen’ effectief toe

B1-K1-W7: Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat

  • behandelt de kinderen rechtvaardig
  • laat elk kind in de groep tot zijn recht komen
  • toont overwicht bij het handhaven van afspraken en regels
  • toont rust en zelfvertrouwen – ook in onzekere en onduidelijke situaties
  • past interactievaardigheden effectief toe: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren en grenzen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties
Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag