Les 3 – LSD

Tijdens de les over luisteren, samenvatten en doorvragen leer je onder andere over het belang van goed luisteren. Je krijgt inzicht in hoe je op een uitnodigende en respectvolle wijze kunt doorvragen en samenvatten. De inhoud van de les is op een praktische manier gekoppeld aan de competenties van het Kwalificatiedossier. Deze koppeling is handig voor je, omdat je hiermee inzicht krijgt in wat er precies van je wordt verwacht als (toekomstig) professional. Je houdt zelf bij aan welke competenties je hebt gewerkt en op welke manier. Aan het einde van het schooljaar lever je een portfolio in.

B1-K1:  Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling

B1-K1-W1: Inventariseert behoeften en wensen van het kind 

  • creëert vertrouwen
  • is tactvol en empathisch bij het bespreken van zaken die mogelijk schaamtevol en moeilijk bespreekbaar zijn
  • inventariseert op methodische wijze de ontwikkeling, wensen en behoeften van het kind
  • observeert zorgvuldig, methodisch en volgens geldende protocollen en procedures
  • registreert haar waarneming nauwgezet en accuraat
  • past de interactievaardigheden ‘sensitieve responsiteit’, respect voor autonomie’ en ‘praten en uitleggen’ effectief toe

B1-K1-W5: Stimuleert de ontwikkeling door het aanbieden van activiteiten

  • schakelt snel tussen de verschillende kinderen en van het individuele kind naar de groep
  • speelt flexibel in op veranderingen in de situatie
  • toont voorbeeldgedrag in correct taalgebruik (woordenschat, synoniemen, zinsbouw, zinsconstructie, uitspraak, intonatie)
  • past bij het voorlezen wisselende intonatie en stiltemomenten op een aantrekkelijke wijze toe
  • past interactievaardigheden effectief toe: respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen en ontwikkelingsstimulering

B1-K1-W6: Ondersteunt bij verzorgende taken

  • respecteert vertrouwelijkheid
  • past interactievaardigheden effectief toe: praten en uitleggen, ontwikkelingssstimulering, sensitieve responsiteit en respect voor autonomie effectief toe
  • houdt zich aan geldende procedures en richtlijnen, waaronder het ‘vier-ogen-principe’
  • reageert snel en effectief op signalen van behoefte aan verzorging
  • handelt snel en effectief in geval van (signalen van) onveiligheid van de kinderen

B2-K2: Werken aan kwaliteit en deskundigheid

B1-K2-W1: Werkt aan de eigen deskundigheid

  • haalt betekenis uit teksten met hoge informatiedichtheid: zowel mondeling als schriftelijk
  • draagt eigen kennis en expertise begrijpelijk over
  • gebruikt passend taal- en woordgebruik

 

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag